Somatinė terapijos patirtis: kaip tai veikia ir kaip tai padaryti

Somatinis išgyvenimas - daktaras Axas

Somatinių medžiagų apibrėžimas yra „susijęs su kūnu ar jį veikiantis“. Somatinė patirtis (SE), viena iš somatinės terapijos formų, yra terapinė technika, kuri gali padėti žmonėms, kenčiantiems nuo potrauminio streso sutrikimo (PTSS) simptomų, taip pat nerimo simptomų ir depresijos.

Skirtingai nuo daugumos psichoterapijos formų, SE sutelkia dėmesį į tai fizinis atsakymai, atsirandantys, kai kas nors patiria traumą.

Kas tiksliai laikoma trauma? Trauma laikoma viskuo, kas užgožia kažkieno nervų sistemą.

Manoma, kad traumuojanti patirtis lemia nervų sistemos disfunkciją, kai ji nėra iki galo apdorota. Ši disfunkcija gali neleisti kam nors gyventi dabartyje ir gali prisidėti prie daugybės simptomų ir nesveikų gynybos mechanizmų.

SE gali padėti žmonėms išlaisvinti užfiksuotą energiją, išmokti geriau susidoroti su sunkiais kūno pojūčiais ir užgniaužtomis emocijomis ir iš esmės gali išlaisvinti ką nors nuo „gyvenimo praeityje“.

Kas patiria somatinį?

Somatinis išgyvenimas yra somatinės terapijos forma ir „į kūną orientuotas“ terapinis požiūris. Jis dažniausiai naudojamas padėti žmonėms įveikti su trauma susijusius simptomus, nes tai gali leisti kam nors „nesusikaupti“ kovojant, bėgant ar sustingus.

Kitas būdas apibūdinti traumą yra „incidentai, priverčiantys jus patikėti, kad gresia sunkiai susižeisti ar prarasti gyvybę“. Pasak Harvardo sveikatos leidyklos, traumos pavyzdžiai gali būti:

  • fizinė prievarta
  • seksualinė prievarta
  • emocinė prievarta
  • fizinė nepriežiūra
  • emocinis nepriežiūra
  • smurto artimoje aplinkoje liudininku
  • narkotikų vartojimas buityje
  • psichinės ligos namų ūkyje
  • tėvų išsiskyrimas ar skyrybos
  • namų ūkio nario įkalinimas
  • staigi mirtis šeimoje
  • įtemptos skyrybos
  • rūpinimasis lėtine ar sekinančia liga

Štai keletas pagrindinių somatinės terapijos / somatinės patirties principų:

  • Protas ir kūnas yra susiję, todėl manoma, kad viskas, kas jaučiama galvoje, taip pat pasirodo kūne.
  • SE dalyvauja pacientas, dirbantis jausdamas fizinius pojūčius kūne, kurie yra susiję su praeities trauminiais įvykiais, o ne tik galvoja apie įvykius ir emocijas, kurios buvo juntamos. Tikslas yra pasiekti įvykio kūno atmintį, o ne pačią istoriją.
  • Manoma, kad užgniaužti prisiminimai gali ir toliau fiziškai paveikti kūną, net kai pamirštami prisiminimai. Kol atminimas nebus visiškai pajustas ir apdorotas, jis ir toliau darys žalą.

  • Todėl pagrindinis tikslas yra vėl pradėti išgyventi dabarties akimirkas.

Ką veikia somatinis terapeutas?

Somatinis terapeutas (arba treneris) moko pacientus, kaip veikia jų autonominė nervų sistema, ir padeda jiems geriau suvokti savo kūno pojūčius.

Kaip „kūno psichoterapijos“ praktikas, terapeutas kalba su savo pacientu apie tai, kas tiksliai patiriama ir suvokiama kūne.

Terapeutas taip pat veikia kaip patikimas partneris ir ramus buvimas sesijų metu, o tai kartais gali jausti stresą ir didžiulį paciento jausmą. Apskritai terapeuto tikslas yra padėti sumažinti paciento išgyvenamus išgyvenimus ir simptomus, kad ji galėtų patirti geresnius įveikos įgūdžius ir gyvenimo kokybę.

Kas vyksta somatiniame išgyvenimo seanse?

SE terapijos užsiėmimų tikslas – išlaisvinti trauminį aktyvavimą padidinus kūno pojūčių ir susijusių emocijų toleranciją.

SE integruoja kūno suvokimą į psichoterapinį procesą, dėl kurio jis yra unikalus. Sesijose daugiausia dėmesio skiriama vidinių fizinių pojūčių suvokimui, kurie laikomi trauminės atminties nešėjais.

Skirtingai nuo kitų metodų, tokių kaip poveikio terapija, SE nereikalauja iš naujo išgyventi trauminių įvykių ir juos išsamiai aptarti. Vietoj to, pacientai mokosi stebėti savo susijaudinimą per kūno supratimą ir atsipalaidavimo metodus.

SE terapeutai padeda savo klientams judėti tarp sužadintų ir ramesnių būsenų. Seansai paprastai apima tikslingą žemo lygio autonominės nervų sistemos suaktyvinimą, kūno reakcijų sekimą ir paskui reakcijų išsklaidymą.

Technikos ir mechanizmai, kurie naudojami siekiant padėti pacientui savireguliuoti susijaudinimą, yra šie:

  • Titravimas, kuris padeda išlaikyti žemą sužadinimo lygį apdorojant trauminius sukėlėjus.
  • Švytuoklė, apibūdinanti pusiausvyrą tarp reguliuojamų kūno dalių ir nereguliuojamų dalių.
  • Išmetimas, kuris apima išsklaidytą susijaudinimą.
  • Atsipalaidavimo metodai, įskaitant kvėpavimo pratimus ir vizualizaciją.

Kas sugalvojo terminą „somatinis išgyvenimas“?

SE terapiją sukūrė daktaras Peteris Levine’as, laikomas pramonės lyderiu tiriant ir gydant traumas. Daktaras Levine’as yra perkamiausios knygos „Wiger the Tiger: Healing Trauma“ autorius.

Jis padėjo sukurti SE terapiją, pagrįstą daugiadiscipliniais streso fiziologijos, psichologijos, etologijos, biologijos, neuromokslų ir vietinių gydymo metodų tyrimais.

Vienas iš būdų, matyt, sugalvojo somatinį išgyvenimo būdą, buvo stebėti, kaip gyvūnai kovoja su stresu. Jis suprato, kad gyvūnai paprastai užpildo visą reakcijos į pavojų seką, skirtingai nei dauguma žmonių.

Gyvūnai dažniausiai pastebi pavojų, reaguoja kovodami ar bėgdami, o po to atsigauna, dažnai padedami fizinio judesio, kuris išskiria energiją. Kita vertus, žmonės ne visada užbaigia šį ciklą, dėl kurio kažkas gali „įstrigti“ traumoje.

Privalumai / naudojimas

Toliau pateikiami keli būdai, kaip somatinis išgyvenimas gali padėti žmonėms, susijusiems su nerimu, depresija, įvairiais simptomais, susijusiais su stresu ir kitomis problemomis:

1. Gali padėti sumažinti fizinius pojūčius, susijusius su trauma / stresu

Su SE dėmesys skiriamas kūno pojūčiai susieta su praeities įvykiais ir jausmais, veikiau analizuojant įvykių detales.

Patyrus traumą ir lėtinį stresą, gali kilti emocinės ir fizinės reakcijos, kurios gali kam nors prilipti metų metus. Šios reakcijos, tokios kaip padidėjęs streso hormonų kiekis, įskaitant kortizolį ir adrenaliną, gali padidinti kažkieno riziką patirti daugybę sveikatos sutrikimų, įskaitant širdies priepuolį, insultą, nutukimą, diabetą ir autoimunines ligas.

SE gali padėti kai kuriems žmonėms, turintiems fizinių simptomų ir būklių, susijusių su stresu, nerimu ir depresija, pavyzdžiui:

  • padidėjęs uždegimas
  • lėtinis skausmas
  • virškinimo problemos, tokios kaip IBS, vidurių užkietėjimas ir viduriavimas
  • raumenų įtampa ir skausmas
  • nemiga ir miego problemos
  • nuovargis ir žema motyvacija
  • net jautrumas infekcijoms ir kvėpavimo takų sutrikimams dėl sutrikusios imuninės funkcijos

2. Gali pagerinti kažkieno sugebėjimą būti šalia

Užuot „numalšinęs“ jausmus, naudodamasis nesveikais įveikos mechanizmais ar užsiimdamas rizikingu elgesiu ar piktnaudžiavimu narkotikais, kad išvengtum tam tikrų emocijų, somatinis išgyvenimas yra visas susidūrimas su praeities traumomis.

Vienas pagrindinių SE tikslų yra padėti žmonėms pastebėti savo kūno pojūčius šiuo metu. Atkreipti dėmesį į tai, kaip jaučiasi jūsų kūnas, yra vienas iš būdų, kaip praktikuoti dėmesingumą.

3. Gali padėti kam nors pasiruošti būsimiems įtemptiems įvykiams

Kaip paaiškinama viename „Psychology Today“ straipsnyje, „išgydyti“ galima tada, kai žmonės sugeba „atstatyti normalų nervų sistemos dviratį tarp budrumo ir poilsio“.

  • Įspėjimas ir susijaudinimas įvyksta, kai kas nors yra stimuliuojamas. Tai gali atsirasti dėl įvykusio trauminio ar pavojingo įvykio. (Sužadinimas taip pat gali nutikti po malonaus įvykio, tačiau SE paprastai į tai nesusitelkia.)
  • Atsiskaitymas įvyksta, kai kas nors sugeba pasveikti ir grįžti į homeostazę. Tam dažniausiai reikia ramaus, atpalaiduojančio laikotarpio, per kurį asmuo gali „pailsėti, suvirškinti“ ir pasveikti. Susikaupimas yra svarbus energijos kaupimui, todėl esame pasirengę reaguoti į kitą stimuliuojantį įvykį.

Gydydamas praeities traumas, kažkas gali geriau judėti į priekį, pasikrauti ir susitvarkyti su būsimomis problemomis.

Kaip somatinė trenerė Rachel Grant apibūdina procesą:

trauma sutrikdo nervų sistemą ir sukelia jos nereguliavimą, dažniausiai per stimuliuojant. Kai mus pernelyg stimuliuoja, mus gali užplūsti intensyvios emocijos, tokios kaip baimė, panika ir įtūžis. Šis pribloškimas kenkia kūno gebėjimui reaguoti į pavojų, ir mes įstrigome viename iš dviejų modelių: arba labai didelio susijaudinimo lygio (panikos, nerimo), arba jausmo, kad esame uždaryti, sustingę ir sustingę.

„Atstatydami“ savo nervų sistemą, jūs galite geriau įveikti kasdienį stresą ir atlaikyti gyvenime kylančias problemas.

Kaip tai padaryti

SE yra praktika, pabrėžianti buvimą šalia ir savo kūne, todėl tai darote atkreipdami dėmesį į pojūčius, esančius po jūsų jausmais. Geriausia praktikuotis pas apmokytą terapeutą, nors tam tikras SE sąvokas galite naudoti ir patys.

Apskritai tikslas yra išmokti geriau pereiti nuo susijaudinimo / nerimo jausmo į ramesnį jausmą. Štai keli patarimai ir metodai, kurie padės jums pradėti:

  • Galvodami apie praeityje įvykusius traumuojančius įvykius, atkreipkite dėmesį į tai, kaip jaučiasi jūsų kūnas (įskaitant pulsavimą, temperatūrą, širdies ritmą ir kt.). Atkreipkite dėmesį į visus būdus, kuriais kūnas juda per jausmus, įskaitant susitraukimą / išsiplėtimą, malonumą / skausmą, šilumą / šaltį.
  • Jei pradėsite jausti sielvartą, pagalvokite apie praeities teigiamus prisiminimus / patirtis, kad suvaldytumėte savo reakciją. Atminkite malonius pojūčius ir pabandykite pajusti, kaip jie eina per jūsų kūną. Naudokite šią techniką, kad atsvertumėte reakciją, kurią turite patiriant įtemptus prisiminimus.
  • Galų gale, tikimės, padidinsite pajėgumus įveikti stresą ir išlikti dabartyje. Kiekvieną kartą dirbdami SE naudokite bet kokią stresą malšinančią praktiką (pvz., Kvėpavimo pratimus, meditaciją, vizualizaciją, teiginius ir maldą), kurios padės jums kontroliuoti kūno susijaudinimą. Nebijokite fiziškai jausti nerimo / susijaudinimo, nes praktikuodamiesi galėsite labiau pasitikėti savimi ir patogiau valdyti šiuos jausmus.

Susijęs: Humanistinės terapijos pranašumai + kaip tai veikia

Ar tai veikia? (Plius galimi trūkumai)

Ar tikrai somatinis išgyvenimas veikia? Gijimas nuo traumos gali būti sudėtingas procesas, ir ne kiekvienas terapinis metodas bus tinkamas kiekvienam žmogui.

Be to, yra keletas įrodymų, įskaitant bent kelis kontroliuojamus tyrimus, kurie rodo, kad SE gali padėti žmonėms pasveikti nuo traumos.

Vienas 2009 m. Atliktas tyrimas, kurio metu buvo ištirta grupė socialinių paslaugų darbuotojų, kuriems po traumos, susijusios su uraganu „Katrina“, buvo taikomi somatiniai išgyvenimo / traumų atsparumo gydymo būdai, parodė, kad tai padėjo sumažinti dalyvių PTSS simptomus ir psichologinį išgyvenimą. Tačiau tai nebūtinai padėjo visiems dalyviams susidoroti su fiziniais simptomais.

2017 m. Tyrimas, paskelbtas Wiley žurnalas apie trauminį stresą parodė, kad 15 savaitinių SE sesijų tarp 63 suaugusiųjų, sergančių PTSS, reikšmingai paveikė potrauminių simptomų sunkumą ir depresiją.

Kitame 2008 m. Tyrime, kuriame dalyviai, turintys traumų, dalyvavo vienoje 75 minučių SE sesijoje, 90 procentų dalyvių pranešė apie reikšmingus patobulinimus arba visiškai be įsibrovimo, susijaudinimo ir vengimo simptomų per keturias savaites ir aštuonis mėnesius. -UPS.

Rasti terapeutą

Norint gauti kuo daugiau naudos iš SE, svarbu dirbti su terapeutu ar treneriu, pavyzdžiui, sertifikuotu somatinį patirtį turinčiu specialistu (SEP), kuris yra specialiai apmokytas šio požiūrio. Mokymai SE paprastai apima kursinio darbo užbaigimą ir praktinę praktiką su pacientais, todėl geriausia ieškoti tokio asmens …

Parašykite komentarą